Belo USA – Hawaii

Hei! Forrige uke dro jeg til Hawaii med en utvekslingsorganisasjon kalt Belo USA. Det er en organisasjon som har mange forskjellige turer for utvekslingselever i USA. Disse turene er ganske dyre, men etter min opplevelse, absolutt verdt det. Man er jo bare utvekslingselev for ett år, og det er ikke alltid man får mulighet til å dra til Hawaii. Hadde en kjempebra tur, og tenkte jeg kan fortelle litt.

25.03.17 – Avreise til Honolulu, Hawaii

På fredag sto jeg opp kjempetidlig for å rekke et fly som gikk kl.05:50. Flyplassen er litt over en time unna, så vertsforeldrene kjørte meg dit kl.02:45. Etter jeg sa hadet til dem, dro jeg til gaten min. Første fly gikk til Houston, Texas. Deretter gikk turen til San Francisco, California. Der møtte jeg en god venn fra Norge, vi tok samme fly til Honolulu, Hawaii. Reisen var ganske grei, men utrolig lang.. Da vi ankom Honolulu, ble vi møtt av folk fra Belo. Vi tok taxi til hotellet med andre utvekslingselever som ankom cirka samtidig som oss. Hotellet vi bodde var Hyatt Place ved Waikiki strand. Delte hotellrom med tre andre jenter, fra Sverige, Island og Norge. Da vi ankom hadde vi en time før det var middag, så gikk litt rundt. Etter middag på hotellet hadde vi et møte med alle utvekslingselevene (49 stk fra 14 land) der vi gikk gjennom regler og generell informasjon. Siden alle var ganske trøtte, la vi oss etter dette. Hver kveld var det en rom sjekk, hvor en av lederne kom til en satt tid, og da måtte alle være på sitt eget rom.

26.03.17 –  Katamaran og guided bytur

Etter frokost på hotellet, dro vi alle til Waikiki strand, som var tre minutter unna hotellet.  Der ble vi delt inn i to grupper. Min gruppe var først til å bade og sole seg. Etter to timer med det, byttet vi, og dro ut på en katamaran. Fikk fin utsikt over Honolulu på båtturen. Der så vi også delfiner fra båten, noe som var veldig gøy. Etter dette hadde vi fritid til å ha lunsj og gjøre hva man vil. Var en Jamba Juice rett ved hotellet, som ble benyttet mye. På ettermiddagen dro alle på en guidet bytur, hvor vi ble kjørt gjennom byen i en buss, og lærte masse om Hawaii. Etter byturen dro alle inn til byen for å spise middag på en restaurant med Hawaiisk pizza. Etter det hadde vi en time med fritid. Var med tre utvekslingselever fra Finland og Tyskland. Kjøpte is fra Häagen-Dazs, deretter satt vi og pratet på stranden.

27.03.17 – Surfing, Haleiwa og Polynesian Cultural Center

Etter frokost tok vi buss til North Shore, som er et perfekt sted for surfing, og det var nettopp det vi gjorde. Vi lærte det fundamentale man trenger å vite for å surfe fra instruktører, deretter dro vi i grupper ut til vannet for å prøve bølgene. Kan informere om at surfe karrieren min ikke er veldig lys. Fikk prøvd litt flere ganger enn de andre bare fordi de syntes synd på meg i og med at jeg ikke fikk det til.. Etter surfingen dro vi til en liten by i nærheten som het Haleiwa. Der hadde vi to timer med fritid. Vi spiste lunsj på et veldig bra burger sted der de var kjent for burgere med ananas eller avokado. Etter lunsj kjøpte vi shaved ice, noe som er veldig populært på Hawaii. Deretter dro vi alle sammen til et kultursenter kalt Polynesian Cultural Center. Der lærte vi hula dansing, så et show, spiste og drakk kokosnøtt. Etter litt fritid på senteret, spiste vi alle middag på en stor buffet lokalisert i senteret.

28.03.17 – Pali utsiktspunkt og stranddag

Etter frokost tok vi bussen til et utsiktspunkt kalt Pali. Der fikk man veldig bra utsikt over øyen. Vi tok litt bilder før vi satt oss på bussen igjen. Vi stoppet i en liten by for å kjøpe lunsj til senere. Turen gikk deretter videre til Waimanalo strand, som har blitt kåret til en av landets beste strender. Etter flere timer der dro vi til hotellet. På veien tilbake stoppet vi på et lite utsiktspunkt igjen. Fra der så vi stranden Nicki Minaj filmet en av musikkvideoene hennes. På kvelden dro vi alle for å spise på en restaurant inne på et av de andre hotellene i byen. Etter god mat fikk vi igjen litt tid i byen.

IMG_3872.JPG29.03.17 – Diamond Head, zoo og basseng

Etter frokost tok vi buss til bunnen av et fjell kalt Diamond Head. Turen opp var ikke så lang, men var veldig varmt opp det bratte fjellet. På toppen fikk man utrolig god utsikt, så fikk tatt noen bilder der. Da vi kom ned igjen dro kjøpte vi shaved ice, noe som var veldig forfriskende. Da vi kom tilbake til hotellet hadde vi mange timer med fritid før middag. Mens vi hadde fritid dro noen nordmenn, en tysker og jeg til dyreparken på Honolulu. Kan informere om at dette var et ganske så deprimerende sted, men vi gjorde det beste ut av det. Etter dyreparken dro vi og slappet av ved hotellbassenget. Til middag dro hele gruppen til Hard Rock Cafe i byen. Kvelden gikk igjen til litt fritid før vi måtte være tilbake på hotellet.

30.03.17 – Pearl Harbor og Ala Moana kjøpesenter

Etter frokost tok vi bussen til Pearl Harbor. Først fikk vi litt tid til å gå rundt på området, blant annet innom noen museumsrom. Etter det dro vi sammen i gruppen for å se en kort video om historien bak Pearl Harbor, og hva som skjedde. Deretter tok vi en båt ut til minnestedet som er på vannet over en av båtene som sank. Var et veldig interessant sted og var annerledes å lære det som skjedde der, fra et annet perspektiv. For lunsj stoppet vi på et utendørs «senter» med masse forskjellige spisesteder. Da vi kom til hotellet, hadde vi et par timer før vi skulle ut igjen, så vi slappet av ved bassenget. Turen gikk deretter videre til Ala Moana kjøpesenter, som var det største senteret på øyen. Etter litt shopping dro vi samlet til Bubba Gump Shrimp, som er en restaurant med Forrest Gump tema. Der spiste vi middag og dessert før vi dro tilbake til hotellet.

31.03.17 – Snorkling og Paradise Cove

På den siste fulle dagen dro vi Hanauma Bay på morgningen. Der leide vi snorkle utstyr, og fikk snorkle fritt rundt så lenge vi var med en annen. Var utrolig fint å snorkle der, fikk sett masse fisk og en havskilpadde. Fikk også slappet av i solen. Etter noen timer der, dro vi tilbake til hotellet. Da fikk vi fritid til lunsj og andre aktiviteter. Spiste lunsj på Jamba Juice med en liten gruppe, deretter gikk vi langs handlegaten i Waikiki. På ettermiddagen dro vi til Kapolei hvor de hadde et sted som het Paradise Cove som var langs stranden. Fikk først gå litt rundt, få midlertidig Hawaiisk tatovering og ta bilder ved solnedgangen. På kvelden var det stor buffet med masse lokal mat. Mens vi spiste så vi på et show med kulturell dans og sang. Var en veldig hyggelig slutt på uken.

01.04.17 – Hjemreise

Siste dagen på Hawaii spiste jeg frokost med de jeg hadde vært mest med gjennom uken. Flyet mitt gikk i 12-tiden, så måtte dra fra hotellet kl.10:20. På første flyet, til San Fransisco, satt jeg sammen med to tyskere. Disse tilbragte jeg også to timer med på flyplassen i San Fransisco. Deretter gikk turen til D.C. Var flytid på fem og en halv timer, men heldigvis så var det nattfly.IMG_4321

02.04.17 – North Carolina!

Ankom D.C. på morgeningen, derfra tok jeg mitt siste fly til Charlotte, North Carolina. Ble hentet av vertsmor og vertssøster på flyplassen, var hyggelig å se dem igjen. Dagen var ellers ganske avslappet.

Alt i alt, var dette en fantastisk tur, som jeg er så glad for at jeg dro på. Var utrolig hyggelig å møte alle de andre utvekslingselevene, og å oppleve Oahu, Hawaii.